To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Chevrolet
Pozwól się uwieźć

Mechanika - System START-STOP

rafic - 2015-09-08, 11:54

Ale to się tego nie przelicza na spalanie wtedy już na 100 km, bo to jest bez sensu. Liczysz wtedy spalanie w ciągu godziny! Nie liczysz już przejechanego dystansu i nie dzielisz tego przez czas potrzebny do jego przejechania. Po za tym praktyka mówi, że im wolniej jedziesz tym w ciągu godziny spalasz więcej paliwa. Weź pod uwagę korek, w którym non stop się toczysz i zobacz ile spalisz paliwa przez godzinę a ile jak byś jechał cały czas na trasie powiedzmy 90 na trasie.
pawelwaw84 - 2015-09-08, 12:07

Rafic usiądź na spokojnie i sobie to przelicz, bo jest tak jak mówię. Rozmawiamy o spalaniu silnika w jednostce czasu - godzinie, a nie w jednostce odległości 100km. Auto spali 2 razy większą ilość paliwa w godzinę jeśli jedziesz z 2000obr. na V biegu bo przejedzie 3 razy większy odcinek, niż przy 2000obr. na II biegu!

Nie mów, że w godzinę korka spalisz więcej niż przejeżdżając 90km na trasie, bo spalanie silnika na postoju to 0,5l na godzinę. Niech będzie że korek miał długość 10km, a spalanie przy ruszaniu to 20l/100km. Zatem ze spalaniem na poziomie 20l/100km zrobiłeś 10km, czyli spaliłeś 2litry paliwa (2l/10km) i powiedzmy 0,5l wtedy kiedy silnik pracował na obrotach jałowych. Wychodzi zatem że w godzinnym korku spalisz jakieś 2,5l paliwa a przejeżdżając 90km na trasie spalisz 5litrów. Znów wychodzi 2 razy więcej!!!!

rafic - 2015-09-08, 13:09

Mówiłem nie przeliczaj tego spalania na 100 km! Spalanie na komputerze na 100 km to jest średnia ilość spalonego paliwa czyli raz było mniej a raz było więcej. Z Twojego toku myślenia wychodzi, że samochody w mieście stojąc w korku powinny spalić mniej niż Ci co jadą sobie spokojnie nawet te 70 km/h przez obwodnicę miasta. A praktyka pokazuję co innego. Możemy nawet zrobić litrażowanie na stacji, gdy ty podjedziesz po godzinnym staniu w korku a ja po godzinnej przejażdżce powiedzmy po ekspresówce przy jeździe 100. Mogę się załozyć, że spalisz 2 razy więcej niż ja. Chwilowe spalanie podczas ruszania często oscyluje w graniach nawet 60 litrów na 100 km! I teraz z Twoich obliczeń wynika, że spaliłem tyle samo paliwa przez godzinę co jadąc 90 na trasie, bo podzieliłem to przez dystans 10 km stojąc w korku czyli 6 litrów. Po prostu tego się tak nie przelicza.
pawelwaw84 - 2015-09-08, 13:53

Nie bierz tego do siebie, ale obliczenia które podawałem są rodem z gimnazjum, gdzie dokładnie takie zadania na matematyce to chleb powszedni:

Zadanie 1.
Pan Roman ma samochód, który spala mu w trasie 6l/100km. Pan Roman w trasie zawsze jeździ na V biegu z prędkością 100km/h. Oblicz ile litrów paliwa spali jego auto w godzinę.

Auto robi 100km w godzinę, zatem jeśli spala 6l/100km, to ...

Odp.
Auto Pana Romana spali w godzinę na trasie 6 litrów paliwa.

-------------------------------------------------------------------------------------
Zadanie 2.
Ten sam samochód Pana Romana spala w mieście 10l/100km. Pan Roman w mieście jeździ zawsze na dwójce ze stałą prędkością 33km/h. Oblicz ile litrów paliwa spali jego auto w godzinę.

Prędkość 33km/h pozwala na zrobienie 33km w godzinę. Jeśli spalanie wynosi 10 litrów na odcinku 100km, to na odcinku 33km auto spali: 10L/(100km/33km) = 3,3l!

Odp.
Auto Pana Romana spali w mieście w godzinę 3,33 litra paliwa.

Niestety, ale matematyka jest bezlitosna.

Życie to potwierdza. Kiedyś trafiłem na korek w którym stałem 4h w totalnej śnieżycy. Silnika nie wyłączałem, bo był mróz. Zrobiłem w tym czasie 12km i spaliłem ok. 1/4baku. Rzeczywiście spalanie ogromne, ALE....

Życzę Ci powodzenia, jeśli jadąc w trasie z prędkością 100km/h w 4 godziny spalisz tylko 1/4 baku :-D

Podpowiem Ci gdzie robisz błąd - w jednostkach. Mylisz L/100km z L/h. "Spalanie" (w L/100km) będzie oczywiście znacznie większe na II biegu, ale za to "ilość spalonego paliwa" (w L/h) będzie sporo mniejsza w porównaniu do tych samych obrotów na V biegu.

Wynika to z tego, że podwojenie prędkości powoduje iż opór aerodynamiczny wzrasta czterokrotnie! Gdybyśmy poruszali się w próżni to spalanie na obojętnie jakim biegu, ale z tymi samymi obrotami byłoby takie same. Jednak jadąc 100km/h siła oporu powietrza jest 9-krotnie większa niż przy prędkości 33km/h. Żeby ten opór powietrza pokonać i utrzymać stałe obroty trzeba dać większą dawkę paliwa. Tutaj tym razem fizyka idzie z pomocą :mrgreen:

zdzis.michal - 2015-09-08, 20:12

Cytat:
Ten sam samochód Pana Romana spala w mieście 10l/100km. Pan Roman w mieście jeździ zawsze na dwójce ze stałą prędkością 33km/h.


Ostatni raz wtrącam się do dyskusji, która przestaje mieć jakikolwiek sens.
Odpowiedź jest zawarta w treści zadania z gimnazjum przytoczonego powyżej.
Wątpię, aby pan Roman cały czas w mieście jeździł ze stałą prędkością 33 km/godz.
Porównując rzeczywiste spalanie trzeba wczytać się uważnie w treść zadania. Z praktycznego punktu widzenia zadanie jest zupełnie bez sensu, zresztą czego się można spodziewać.

Cytat:
podwojenie prędkości powoduje iż opór aerodynamiczny wzrasta czterokrotnie

Opór aerodynamiczny nie jest jedynym oporem, jaki musi pokonać samochód, chociaż w miarę zwiększania prędkości jego procentowy udział w ogólnym oporze wzrasta.
Kolega Rafic wyjaśnił poprzednio jak wygląda rzeczywista jazda w mieście. Na tym już rzeczywiście ze swej strony kończę całą polemikę.

pawelwaw84 - 2015-09-09, 11:55

:-o To zadanie nie miało udowodnić czy jazda ze stałą prędkością w mieście ma sens lub czy jest możliwa, tylko była dowodem matematycznym na to, że dawka paliwa z wtryskiwacza przy utrzymywaniu =2000 obrotów na II biegu jest znacznie mniejsza niż przy utrzymywaniu =2000obr. na V biegu na tym samym odcinku CZASU, a nie DROGI! Chcieliśmy w ten sposób udowodnić, dlaczego np. turbosprężarka i silnik będzie się bardziej/szybciej grzała w trasie niż w mieście.
(Tak jestem świadomy tego, że oprócz oporu aerodynamicznego może mieć mieć wpływ np. nachylenie jezdni, ale przytaczaliśmy identyczne warunki w obu przypadkach, bo jaki byłby sens to liczyć :lol: )

Mało tego założyliśmy, że spalanie w tych warunkach na II biegu wyniesie 10l/100km, a na V 6l/100km. Dzisiaj włączyłem tempomat w obu przypadkach i średnia na II z komputera wyszła 4,7l/100km, a na V 5,4l/100km, w związku z czym nie ma co już udowadniać.

rafic - 2015-09-09, 16:59

Włączyłeś tempomat na 2 biegu przy 2 tyś. obrotów? :-> Tempomat załącza się od 40 km/h dopiero. Ale wracając do tematu jaki odcinek jeszcze przejechałeś i czy reset spalania był robiony od momentu załączenia tempomatu. I w sumie różnica jest na poziomie 0,7 litra na sto. Biorąc jeszcze pod uwagę błąd pomiarowy komputera oraz raczej nierówne warunki jeśli chodzi o wiatr i nachylenie drogi to powiedzmy, że różnica jest na poziomie 0,5 litra na 100 km. Różnica marginalna, a czas powiedzmy 3 razy krótszy. OK przyznam Ci rację, że jeśli chodzi o litry na godzinę jednak jest mniej, ale w praktyce chyba nie chciałbyś jechać 100 km przez 3 godziny? ;-)
berpa - 2015-09-09, 17:09

Jestem nastawiony neutralnie do systemu START-STOP dopóki da się to badziewie wyłączyć :mrgreen:
To jak z Windowsem: jest już tak zautomatyzowany i mądry, że wolę Linuxa :-P .

pawelwaw84 - 2015-09-09, 19:41

rafic napisał/a:
Włączyłeś tempomat na 2 biegu przy 2 tyś. obrotów? :-> Tempomat załącza się od 40 km/h dopiero.


Powiem Ci, że sam jestem zdziwiony, bo większością aut jakimi jeździłem okazjonalnie i miały tempomat, to włączał się nawet dopiero przy 50km/h. U mnie działa nawet nie sprawdziłem ale od bardzo niskiej prędkości. 2000obr. na II to u mnie jakieś 28km/h i działa. Muszę z ciekawości sprawdzić od jakiej prędkości... bo nawet instrukcja mówi o 40km/h. Ktoś z tempomatem potwierdzi czy też mu działa poniżej?

rafic - 2015-09-09, 20:17

U mnie na pewno nie działa poniżej 40, bo sam często bym chciał, żeby działał przy 30 ;-)
pawelwaw84 - 2015-09-12, 09:51

rafic napisał/a:
U mnie na pewno nie działa poniżej 40, bo sam często bym chciał, żeby działał przy 30 ;-)


Sprawdziłem, u mnie działa od 24km/h :-)

zdzis.michal - 2015-10-01, 11:04

Witam

Właściwie to już bez komentarza.

http://moto.wp.pl/kat,551...,wiadomosc.html

pawelwaw84 - 2016-04-21, 08:26

Zastanawiam sie czy byloby mozliwe zgranie start-stop w taki sposob ze swiatlami, ze po wylaczeniu silnika przez system gasna mijania, zostaja same pozycyjne. Do ogarniecia przez mechanika czy ciagle na przeszkodzie stoi wgrany program ktory pali te swiatla na okraglo?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group