To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Chevrolet
Pozwól się uwieźć

Elektronika i Elektryka - Dlaczego żarówki w Cruze się szybko przepalają?

barus - 2013-06-04, 23:27
Temat postu: Dlaczego żarówki w Cruze się szybko przepalają?
Na tym forum niedawno przewinęła się dyskusja na temat żarówek H4, a konkretnie, które z nich lepiej świecą w reflektorach cruze. Niedługo po zakupie swojego cruze wymieniłem w nim żarówki H4 też na Osram ale NIGHT BREAKER PLUS. Po jazdach w różnych warunkach pogodowych w nocy stwierdzam, że światła drogowe święcą rewelacyjnie, dużo lepiej od żarówek fabrycznych, natomiast św. mijania świecą tak sobie, może trochę lepiej od fabrycznych, ale moje oczekiwania były większe. Po jakimś czasie zorientowałem się, dlaczego tak jest przy okazji modyfikacji automatyki świateł w tym samochodzie.
W cruze obwody oświetlenia, w tym św. mijania i pozycyjne, zasilane są napięciem stabilizowanym przez moduł BCM z wyjątkiem św. drogowych, w tym przypadku moduł BCM steruje tylko przekaźnikiem tych św. W praktyce wygląda to tak, że przy pracującym silniku różnica w napięciach zasilania żarników św. długich i mijania dochodzi nawet do 2,5V na niekorzyść tych drugich. Przy nie pracującym silniku różnica ta zmniejsza się do około 0,45V ponieważ napięcie na akumulatorze jest poniżej progu stabilizacji w module BCM. Różnica 0,45V bierze się z powodu dodatkowego spadku napięcia na MOSFET-ach oraz dłuższych przewodów św. mijania. Po uruchomieniu silnika, kiedy alternator ładuje akumulator i utrzymuje na nim napięcie około 14,5V, a tuż po uruchomieniu nawet 15V, moduł BCM stabilizuje napięcie, które przybiera postać dodatnich impulsów prostokątnych. Napięcie zasilania dla św. mijania wynosi około 12.3V a dla św. pozycyjnych około 12V. Dlatego przy montażu LED-ów, jako św. do jady dziennej, trzeba dodatkowo stosować przekaźnik, bo podłączając je zgodnie z instrukcją, LED-y będą migać jak stroboskop. Ograniczenie napięcia świateł mijania do około 12,3V to jakiś nonsens. W tych warunkach nawet najlepsze żarówki będą świecić kiepsko. Dla mnie taki sposób zasilania tych świateł jest nie do przyjęcia. Już mnie ręce swędzą, aby dokonać kolejnej modyfikacji, po pierwszym przeglądzie w lipcu wstawię dwa przekaźniki zasilające św. mijania, bo dobre światła w samochodzie to przede wszystkim komfort i bezpieczeństwo.

MiSiEk# - 2013-06-05, 00:01

Nie jesteś jeden na ulicy, ty chcesz żeby światła oświetlały ci drogę jak słońce ale na przeciwko jeżdżą inni ludzie i ilekroć mija się samochó z ustawionymi światłami w "niebo" lub jadącego na długich to puszcza się litanie: !@#$%^&* :)
Także z tą jasnością to bez przesady. Zmniejszenie napięcia zasilania żarówki teoretycznie wpłynie na jej żywotność. Pojeździmy zobaczymy ale jak w poprzednim aucie (VB) żarówki wymieniałem co 3 miesiące to cholery szło dostać...

huri_khan - 2013-06-05, 06:53

MiSiEk# napisał/a:
Nie jesteś jeden na ulicy, ty chcesz żeby światła oświetlały ci drogę jak słońce ale na przeciwko jeżdżą inni ludzie i ilekroć mija się samochó z ustawionymi światłami w "niebo" lub jadącego na długich to puszcza się litanie: !@#$%^&*


Jak masz dobrze ustawione światła to dodatkowa jasność nikomu nie przeszkodzi.

barus napisał/a:
moduł BCM stabilizuje napięcie, które przybiera postać dodatnich impulsów prostokątnych

Czy potwierdzisz, że zaraz po zapaleniu silnika światła świecą "ciemniej" i dopiero po około 3 sek się rozjaśniają ?

barus - 2013-06-05, 21:19

MiSiEk# napisał/a:
Nie jesteś jeden na ulicy, ty chcesz żeby światła oświetlały ci drogę jak słońce ale na przeciwko jeżdżą inni ludzie i ilekroć mija się samochó z ustawionymi światłami w "niebo" lub jadącego na długich to puszcza się litanie: !@#$%^&* :)
Także z tą jasnością to bez przesady. Zmniejszenie napięcia zasilania żarówki teoretycznie wpłynie na jej żywotność. Pojeździmy zobaczymy ale jak w poprzednim aucie (VB) żarówki wymieniałem co 3 miesiące to cholery szło dostać...


Chyba opatrznie zrozumiałeś mój tekst. Zacznę od tego, że typowe napięcie zasilające żarówki H4 podczas jazdy w nowych samochodach to około 13,5V a nawet ciut większe. W starszych samochodach bywa z tym różnie, napięcie to bywa niższe, wszystko zależy od stanu instalacji elektrycznej. Światła mijania w cruze świecą poniżej normy bo trafia do nich za niskie napięcie pradopodobnie przez ten nieszczęsny DRL, który w ciągu dnia zaniża napięcie a w nocy nie podnosi go. Może przez jakiś błąd w programie, bo jak wiadomo funkcja DRL jest celowo blokowana w cruzach trafiających do krajów Uni. Kiedy żarówki są dobrze ustawione to nie ma mowy o oślepianiu, jeśli ustawione są źle, to czy słabo świecą czy dobrze , zawsze oślepiają.

barus - 2013-06-05, 21:31

huri_khan napisał/a:
MiSiEk# napisał/a:
Nie jesteś jeden na ulicy, ty chcesz żeby światła oświetlały ci drogę jak słońce ale na przeciwko jeżdżą inni ludzie i ilekroć mija się samochó z ustawionymi światłami w "niebo" lub jadącego na długich to puszcza się litanie: !@#$%^&*


Jak masz dobrze ustawione światła to dodatkowa jasność nikomu nie przeszkodzi.

barus napisał/a:
moduł BCM stabilizuje napięcie, które przybiera postać dodatnich impulsów prostokątnych

Czy potwierdzisz, że zaraz po zapaleniu silnika światła świecą "ciemniej" i dopiero po około 3 sek się rozjaśniają ?

Tak potwierdzam, po uruchomieniu silnika alternator zaczyna ładować po upływie 3 sekund, prawdopodobnie ta zwłoka jest po to, aby silnik po uruchomieniu w trudnych warunkach zimowych szybciej zebrał się na obroty, jeszcze przed obciążeniem przez alternator.

C77 - 2013-06-05, 21:43

A mi tutaj jedno nie pasuje, to znaczy to że teoretycznie celowo obniżone napięcie powinno wpływać na trwałość żarówek H4, tzn. zwiększać ją.
Ale tak w praktyce jednak nie jest bo przez niecałe 3 lata użytkowania Cruze wymieniłem w nim 3 sztuki żarówki H4,
czyli jedna na rok, gdzie przy innych autach te same H4 wytrzymują mi 4 lata i więcej! Dlatego już wcześniej miałem podejrzenie że coś ze stabilizacja napięcia w Cruzaku jest źle zrobione, bo takie "majstrowanie" przy napięciu przez BCM może właśnie nie przedłużać trwałości żarówek ale ją skracać.
Co ciekawe, ZAWSZE przepalają się żarniki od świateł mijania, nigdy od długich! :twisted:

etac - 2013-06-05, 21:45

C77 napisał/a:

Co ciekawe, ZAWSZE przepalają się żarniki od świateł mijania, nigdy od długich! :twisted:


A w halogenach sprawdzales? :evil: Tam sie przepalaja najrzadziej

C77 - 2013-06-05, 21:52

W halogenach przeciwmgielnych jest H8 i nigdy mi się nie przepaliła, ani oemowy Osram, ani inna,
a w sumie dużo jeżdżę na halogenach :mrgreen:

barus - 2013-06-05, 22:04

C77 napisał/a:
A mi tutaj jedno nie pasuje, to znaczy to że teoretycznie celowo obniżone napięcie powinno wpływać na trwałość żarówek H4, tzn. zwiększać ją.
Ale tak w praktyce jednak nie jest bo przez niecałe 3 lata użytkowania Cruze wymieniłem w nim 3 sztuki żarówki H4,
czyli jedna na rok, gdzie przy innych autach te same H4 wytrzymują mi 4 lata i więcej! Dlatego już wcześniej miałem podejrzenie że coś ze stabilizacja napięcia w Cruzaku jest źle zrobione, bo takie "majstrowanie" przy napięciu przez BCM może właśnie nie przedłużać trwałości żarówek ale ją skracać.
Co ciekawe, ZAWSZE przepalają się żarniki od świateł mijania, nigdy od długich! :twisted:


Przepalają się, bo większość czasu ( około 90%) używasz św. mijania, a druga sprawa to ilość kilometrów przejechanych w danym roku.

etac - 2013-06-05, 22:07

C77 napisał/a:
W halogenach przeciwmgielnych jest H8 i nigdy mi się nie przepaliła, ani oemowy Osram, ani inna,
a w sumie dużo jeżdżę na halogenach :mrgreen:


smieje sie z twoich dywagacji

C77 - 2013-06-05, 22:11

To nie dywagacje tylko statystyka :-P

A kilometrów dużo nie robię, po prostu zabawy BCM z regulacja napięcia ewidentnie wpływają na trwałość żarówek :twisted:
Następnym razem już nie wymieniam tylko na długich będę latał :mrgreen:

etac - 2013-06-05, 22:23

C77 napisał/a:
To nie dywagacje tylko statystyka :-P

A kilometrów dużo nie robię, po prostu zabawy BCM z regulacja napięcia ewidentnie wpływają na trwałość żarówek :twisted:
Następnym razem już nie wymieniam tylko na długich będę latał :mrgreen:


Do pierwszego mandatu

C77 - 2013-06-05, 22:29

Ostatni i jedyny mandat miałem jakoś w 1999, czyli w ubiegłym wieku :-P
a to tylko dlatego że nie pozwolili mi wysiąść z samochodu i w pośpiechu byłem :twisted: :mrgreen:

Szkoda mi wyrzucać tych żarówek, bo jakby na to nie patrzeć to w 50% są nadal dobre :mrgreen:

etac - 2013-06-05, 22:36

C77 napisał/a:
Ostatni i jedyny mandat miałem jakoś w 1999, czyli w ubiegłym wieku :-P
a to tylko dlatego że nie pozwolili mi wysiąść z samochodu i w pośpiechu byłem :twisted: :mrgreen:

Szkoda mi wyrzucać tych żarówek, bo jakby na to nie patrzeć to w 50% są nadal dobre :mrgreen:


Prezerwatywy tez zal wyrzucać, w końcu tylko raz użyta i nie pękła :mrgreen:

C77 - 2013-06-05, 22:45

No to sprawdźmy czy coś jest na rzeczy :mrgreen: :-P

Ile razy wymienialiście już w swoich Cruzakach przepalone żarówki H4 świateł głównych?
i przez jaki okres? :twisted:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group