Aveo - Aveo 1.2 T250 72KM, obroty, biegi, prędkości
geohound - 2016-09-20, 09:35 Temat postu: Aveo 1.2 T250 72KM, obroty, biegi, prędkości Panowie, mam pewien „problem” – Aveo to moje drugie auto w życiu, doświadczenia mam tyle co nic, a samego cheviego mam niecały miesiąc i zastanawiam się, czy jeżdżę ekonomicznie (silnik 1.2 SOHC, benzyna, 72KM). Naczytałem się tekstów mniej i bardziej specjalistycznych w kwestii zależności obrotów, momentu, mocy i spalania, widziałem wykres zależności, ale jestem w tym laikiem i sprawy fizyczno-techniczne są mi dość obce.
Ruszam oczywiście na jedynce, wrzucam dwójkę, rozkręcam do jakichś 2500obr, trójka, następnie koło 2100obr czwórka, kolejne 2000-2100 i piątka przy 65-70km/h i jadę tak kilka kilometrów. 80km/h, gaz zasadniczo tylko lekko pchnięty, obroty 1900-2100 i auto potrafi tracić prędkość (bo np. lekkie wzniesienie, ale prędkość spada nawet o 10km/h). Po przyduszeniu gazu wcale szybciej nie jedzie, mimo prostej drogi.
Jak powinno wyglądać sprawne wykorzystywanie obrotów i biegów w tym modelu przy założeniu, że chcę jechać dłuższy czas powiedzmy 90km/h i mamy prostą drogę bez przeszkód i nie potrzebuję gwałtownego rozpędzania?
EDIT: Czytałem, że jazda poniżej 2000obr męczy układ, a mam wrażenie, że auto przy 2500 wyje.
EDIT 2: Znalazłem jeszcze na forum ten wykres, ale kompletnie nie wiem co mi on mówi:
griba - 2016-09-20, 22:19 Temat postu: Bo to kapeć jest! ;) Hejka,
jeździłem kilka razy Aveo z silnikiem 1,2 72 KM. To silnik o małej pojemności i nie można oczekiwać po nim cudów.
Przy 70 km/h piszesz, że masz jakieś 2100 obr/min. Przy 80 km/h będzie ich pewnie około 2400. Teraz popatrz na wykres. Nie do końca mi się na nim wszystko zgadza, bo z tego co znalazłem w sieci to silnik 72 KM ma moc maksymalną przy 5400 obr/min i moment 104 Nm przy 4400 obr/min.
Przyjmijmy, że ten wykres jest mniej więcej w porządku jeżeli chodzi o charakterystykę. Linia czerwona to moc. Ile dostarcza jej silnik przy tych obrotach? Z tego wykresu wynika, że 20 KM. Weźmy poprawkę na te zawyżone na wykresie obroty i przyjmijmy nawet 30 KM. Nie ma co oczekiwać, że samochód będzie płynnie przyspieszał w opisanych przez Ciebie warunkach.
Trzeba zredukować do 4 lub 3 biegu i wtedy obroty jednostki napędowej będą wyższe, a tym samym oddawana jej moc również wzrośnie. Wtedy przyspieszysz.
Nie bój się obrotów. Jedynka, po to żeby ruszyć. Dalej, aby dynamicznie przyspieszać, kręć silnik do 4000-5000 obr/min. Zrozumiałem, że masz obrotomierz, zatem kontroluj na biegach 2, 3 i 4 obroty silnika.
Natomiast po rozpędzeniu się, chcąc utrzymać stałą prędkość na płaskim terenie, śmiało jedź na 5 biegu z niskimi obrotami silnika.
geohound - 2016-09-21, 06:44
Hej,
Tak obrotomierz mam i bardzo często na niego zerkam. Od wczoraj próbowałem kręcić auto na 3000obr i faktycznie dopiero wtedy zaczyna jechać, tylko nie wiem jak wtedy z braniem paliwa. Niby codziennie robię 22-25km (praca-dom) i zalanie za stówę starcza mi na 2 tygodnie bez problemu, ale nie wiem jak wyższe kręcenie wpłynie na spalanie.
Ogólnie czytałem, że zarówno za wysokie jak i za niskie obroty zwiększają znacząco spalanie, ale nie wiem jakie obroty są dla spalania optymalne
chevy_power - 2016-09-21, 11:29
Dla dobrego spalania optymalne są stosunkowo długie odcinki bez zmiany prędkości. Zależy jakie odcinki pokonujesz, bo 25km w dwie strony to co innego jak 25km z przystankami na sklep lub korki. Jak energicznie ruszasz. Aveo 1.2 po mieście nie powinien palić więcej jak 9 litrów przy "normalnym" gazowaniu a na trasie zależy od prędkości jaką chcesz utrzymać. Na moim doświadczeniu prędkość 90-120 km/h - spalanie 6-6,5 litra. Jedynie 3 lata temu we Włoszech na wycieczce do Rzymu spalił rekordowo 5,4 litra.
Na spalanie ma też wpływ temperatura. Przy silnych mrozach poniżej -10 st. C auto może spalić nawet "dychę".
geohound - 2016-09-22, 10:12
Ok, przekonałem się do kręcenia auta do 3000 i jestem więcej, niż zadowolony. Druga sprawa, że w końcu pojechałem na kompresor i się okazało, że miałem w kołach 1.6, 1.6, 1.7, 1.8 bara. Po dopompowaniu do 2.1 bara spadły mi opory toczenia, przestała drżeć kierownica przy 100km/h i auto dużo żwawiej chodzi i się rozpędza.
Tak więc dzięki za pomoc, bo mój problem jednak nie do końca leżał w czytaniu wykresu, ale każda wiedza mi się przyda, bo chciałbym eksploatować samochód zgodnie z "zasadami". Zwłaszcza, że się z Aveo polubiliśmy bardzo mocno
|
|
|