Zapraszamy wszystkich nowych i obecnych użytkowników do logowania się na nowe forum
http://forum.chevroletteampoland.com/



Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: C77
2016-08-17, 12:28
Poprawa audio w Lacetti HB
Autor Wiadomość
karpior

Model Samochodu: Lacetti 1.6 HB
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 78
Skąd: Krk
Poziom: 7
HP: 0/130
 0%
MP: 62/62
 100%
EXP: 13/16
 81%
Wysłany: 2014-03-22, 23:10   Poprawa audio w Lacetti HB

Witam! Mój pierwszy post na forum :) ale do rzeczy:
Postanowiłem ulepszyć fabryczne audio w Lacetti - w drzwiach przednich były głośniki średniotonowe + tweetery, natomiast w tylnych tylko głośniki średniotonowe.
Głośniki w drzwiach wymienione na El Comp 6 i dodatkowo zdemontowane tweetery fabryczne powędrowały do drzwi tylnych.

Do operacji wykorzystałem:
Blaupunkt GTA2 Special 2x60W RMS przy 4 Ohm
u-Dimension El Comp 6 165mm 70W RMS 4 Ohm
Maty wygłuszające GMS 07XL + niewielka ilość GMS 012
Adaptery do oryginalnego radia Blaupunkt - RCA OUT oraz AUX IN
Kabel głośnikowy 2x2,5mm^2
Kabel zasilający 10mm^2
RCA 5m (+ remote do wzmacniacza)










A zatem do dzieła!

Drzwi po ściągnięciu tapicerki wyglądają tak:



Po odklejeniu folii drzwi prezentują się następująco:



Zdjęty boczek (widać fabryczne wygłuszenie)



Fabryczny tweeter - rolę prostej zwrotnicy pełni widoczny kondensator
Tweetery z przodu powędrowały do drzwi tylnych gdyż były tam tylko głośniki średniotonowe



Fabryczny głośnik 16cm wraz z plastikowym pierścieniem montażowym



Po zdemontowaniu głośników przyszedł czas na wygłuszenie. Przez otwory w drzwiach wyklejona została blacha zewnętrzna - jakieś 50% powierzchni (na zdjęciu jest jakieś 25%)



Następnie zaklejone zostały otwory technologiczne i blacha wewnętrzna (czyli od strony tapicerki). Przed zaklejeniem całości przeciągnięty został kabel 2,5mm^2 przez kostkę między drzwiami a kokpitem - nie jest to proste ale udało się to zrobić pomagając sobie lutownicą do wyżłobienia w kostce małego "rowka" na kabel bez jej wyciągania z drzwi.



Na zdjęciu widoczny kabel wychodzący już z drzwi



Kabel wychodzi w kabinie w miejscu widocznym po odkręceniu schowka



Biegnie on następnie w dół pod zdemontowaną osłoną plastikową



A następnie pod progami



Zdemontowane zostały tylko proste elementy plastikowe (z przodu i z tyłu) - kabel spokojnie można przeciągnąć bez demontowania plastików słupka środkowego.
Potem kabel przeciągamy pod kanapą i wychodzi on w bagażniku



Tą samą drogą przeciągnąłem kabel RCA + remote oraz kabel z drzwi kierowcy - jest dużo miejsca za deską rozdzielczą aby to spokojnie zrobić i aby kabel nie był widoczny - po stronie kierowcy demontujemy mały schowek i plastik pod kierownicą aby uzyskać dostęp do kostki drzwi (trudniejsze niż od strony pasażera).





Z drzwiami kierowcy postępujemy tak samo jak z prawymi



Do nowych głośników trzeba było wykorzystać dystanse z MDF - gratis otrzymałem uniwersalne 165mm/30mm wysokości i trzeba było je ściąć na około 22mm aby nie było problemów z dopasowaniem tapicerki drzwi.
Ponadto trzeba było je podcinać w kilku miejscach żeby zmieściły się w fabrycznie wyprofilowane miejsce.





Dystans został podklejony warstwami pianki GMS 012 z dwóch stron aby zapewnić szczelność między głośnikiem, dystansem i drzwiami.







Dzięki obniżeniu wysokości pierścieni MDF do montażu ich można użyć fabrycznych śrub od pierścieni plastikowych - tak samo jak w oryginale, długość śrub wystarcza do jednoczesnego przykręcenia głośnika i pierścienia do drzwi (pianka przy dokręcaniu się spłaszcza).
Bardzo ważne jest aby sprawdzić czy głębokość głośnika nie przeszkadza w otwieraniu szyb!
Dodatkowo z maty 07XL przy wyklejaniu miejsca pod pierścień, wykonany został "daszek" zabezpieczający głośnik przed wilgocią od góry.



kable w drzwiach doprowadzamy do zwrotnicy dołączonej do zestawu i stąd kolejno do woofera i tweetera



Miejsce na zwrotnicę łatwo znaleźć po przyglądnięciu się tapicerce drzwi od wewnątrz.
Na tym etapie można pozaklejać wszystkie pozostałe otwory - pamiętając o zostawieniu tych potrzebnych do montażu tapicerki! (po obydwu bokach i od spodu)
W miejsce fabrycznego powędrował tweeter z zestawu u-Dimension - jest on większy od poprzednika i trzeba go rozebrać ze zbędnych obudów aby zmieścił się do ramki klamki drzwi.






Kabel RCA od wzmacniacza został wpięty do radia fabrycznego Blaupunkt za pomocą adaptera MINI ISO ->RCA OUT nabytego na Allegro za kilka zł. Adapter ten posiadał również wyprowadzony kabel sterowania wzmacniaczem (REM).
(wystarczy 2xRCA - Lewy i Prawy)



Jeśli chodzi o zasilanie wzmacniacza to użyty został kabel 10mm^2. Jeśli myślimy również o subwooferze , warto ułożyć kabel o większym przekroju.
Plus zasilania wzięty został ze skrzynki bezpieczników w komorze silnika, obok akumulatora.
Po zdjęciu osłony dokręcony został do kabla od akumulatora (w miejscu B+ na obudowie)
Przychodzi on następnie do oprawki bezpiecznika umocowanej do blachy przy zbiorniku płynu chłodzącego.



Kabel ten można w łatwy sposób doprowadzić z kabiny - po zerknięciu nad pedał sprzęgła z lewej strony zobaczymy gumową zaślepkę przez którą wchodzi wiązka kabli. Robimy mały otwór w gumie i wpychamy kabel zasilający. Następnie najłatwiej jest zdjąć lewe przednie koło i odkręcić kilka śrubek plastikowego nadkola - nie trzeba go całego zdejmować. Po odchyleniu nadkola od strony bocznego kierunkowskazu zobaczymy gumową zaślepkę z której wychodzi nasz kabel. Wystarczy teraz go poprowadzić obok zbiornika spryskiwacza szyby i akumulatora i wpiąć do oprawki bezpiecznika.
Minus zasilania można wziąć z różnych miejsc, ja wykorzystałem śrubę mocowania zawieszenia z tyłu - dostępna po zdjęciu boczka w bagażniku.





PODSUMOWANIE:
1) El Comp 6 zasilane ze wzmacniacza przy wygłuszonych drzwiach brzmią naprawdę dobrze. Wiele osób nie dowierza że w instalacji brak subwoofera :)
2) Dołożenie tweeterów w tylne drzwi znacząco podnosi jakość muzyki dla pasażerów podróżujących z tyłu (choć i tak zestaw z przednich drzwi gra odpowiednio głośniej aby siedząc z przodu nie psuć sobie sceny dźwiękami docierającymi z tyłu)
3) Wygłuszenie drzwi matami GMS 07XL to zupełnie inna liga od tanich mat bitumicznych typu APP - wiem z doświadczenia. Ponadto hałas dochodzący z zewnątrz bardzo zmalał -> w planie wygłuszenie drzwi tylnych również za pomocą GMS 07XL


To tyle z mojej strony, mam nadzieję, że temat się spodoba
 
     
esjot
[Usunięty]

Poziom: 32
HP: 55/2753
 2%
MP: 1314/1314
 100%
EXP: 67/111
 60%
Wysłany: 2014-03-22, 23:34   

Witamy na forum :mrgreen:

Widać wykonałeś komplet prac: sprzęt, kable, wygłuszenie <okok>
Jestem pod wrażeniem <brawo>

Planujesz suba?
Pytam, bo kiedyś miałem, ale mi przeszło :evil: i raczej nie będę już stosował (problemy z miejscem w bagażniku, problemy z trzeszczeniem karoserii + wnętrza)
 
     
karpior

Model Samochodu: Lacetti 1.6 HB
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 78
Skąd: Krk
Poziom: 7
HP: 0/130
 0%
MP: 62/62
 100%
EXP: 13/16
 81%
Wysłany: 2014-03-23, 00:51   

hmmm suba miałem w poprzednim aucie i jest to jednak lepsze rozwiązanie ale przede wszystkim szkoda mi już miejsca w bagażniku... jednak jakby ktoś bardzo chciał to mogę polecić chyba najmniejszy subwoofer jaki warto kupić (jak będę sam chciał to kupie właśnie ten) - JBL GTO804 w małej (około 8 litrów) obudowie zamkniętej. Głośnik daje radę nawet w SUV'ie jednak potrzeba mu przynajmniej te 200W RMS ze wzmacniacza, i to najlepiej monobloka a nie mostkowanego stereo. Super tanio nie wychodzi ale gwarancja zadowolenia ;)
 
     
esjot
[Usunięty]

Poziom: 32
HP: 55/2753
 2%
MP: 1314/1314
 100%
EXP: 67/111
 60%
Wysłany: 2014-03-23, 08:47   

karpior napisał/a:
przede wszystkim szkoda mi już miejsca w bagażniku

Zawsze można zrobić zabudowę w błotniku, albo w miejscu koła zapasowego ;) Ja myślałem o tym ale po prostu mi się nie chce :(

Z Twoich wypowiedzi widzę, że siedzisz trochę w tematyce caraudio.
Przeglądając "polski internet" wydaje mi się, że już masz jeden z lepiej (na jakość, nie na hałas) zrobionych Lacetti

Ten wzmacniacz będzie docelowy?
No i jaką masz "jednostkę centralną"
 
     
karpior

Model Samochodu: Lacetti 1.6 HB
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 78
Skąd: Krk
Poziom: 7
HP: 0/130
 0%
MP: 62/62
 100%
EXP: 13/16
 81%
Wysłany: 2014-03-23, 10:26   

ten wzmacniacz miałem więc wykorzystałem go z racji pasujących parametrów, jednostką centralną jest póki co fabryczne radio blaupunkta z CD. Aktualnie rozpracowałem temat sterowania radiem przy kierownicy i wiem że łatwo zmienić radio mogę na coś od Sony lub Pioneera z uwagi na wymagane niewielkie przeróbki aby wszystko działało (podmiana rezystorów i ich ewentualne inne podłączenie).
Radia Blaupunkt "sklepowe" niestety są sterowane impulsami a nie rezystancją (jak również inne typu Kenwood, Alpine itp) więc dodatkowo dochodzi koszt adaptera odpowiedniego. Na stronie piloty.pl pytałem o taki adapter Lacetti do nowego Blaupunkta jednak jeszcze go nie mają opracowanego.
Co do tematyki car audio to po prostu lubię jak dobrze gra i spędziłem wiele godzin na studiowaniu recenzji mat, głośników itp jak i sposobów wygłuszenia i prawidłowego montażu.
Jedynym minusem póki co zauważonym jest to że im szybciej niż 100km/h tym bardziej wychodzi brak suba, jednak w planie mam jeszcze wygłuszenie drzwi tylnych i być może zmiana fabrycznych wooferów z tyłu na jakieś Phonocary TD 130mm zasilane spod samego radia (które w przyszłości też się zmieni)
Póki co teraz planuję montaż komputera UKP od reveltronics w opcji OLED ;) gdyż fabryczny zegarek szwankuje
 
     
olives 


Model Samochodu: Chevrolet Lacetti 1.4 16V
Wiek: 42
Dołączył: 31 Sty 2014
Posty: 28
Skąd: ze śląska
Poziom: 4
HP: 0/61
 0%
MP: 29/29
 100%
EXP: 1/11
 9%
Wysłany: 2014-04-05, 21:27   

Gratuluję projektu.
Ile godzin poświęciłeś na taką totalną przebudowę audio w samochodzie?
 
     
karpior

Model Samochodu: Lacetti 1.6 HB
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 78
Skąd: Krk
Poziom: 7
HP: 0/130
 0%
MP: 62/62
 100%
EXP: 13/16
 81%
Wysłany: 2014-04-07, 17:32   

nie jest to znów totalna przebudowa ;) raptem wymiana przodu z kablami i wygłuszeniem ;)
całość dłubałem 4 dni na spokojnie (więcej myślenia niż robienia), ale z tym manualem każdy to zrobi w niecałe 2 dni ;) zależnie oczywiście od współczynnika ilość pracy/ilość piwa ;)
 
     
karpior

Model Samochodu: Lacetti 1.6 HB
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 78
Skąd: Krk
Poziom: 7
HP: 0/130
 0%
MP: 62/62
 100%
EXP: 13/16
 81%
Wysłany: 2014-04-07, 21:47   

Lenistwo dziś udało się przezwyciężyć... w autku coraz ciszej ;)








oczywiście z drugiej strony to samo ;)
 
     
esjot
[Usunięty]

Poziom: 32
HP: 55/2753
 2%
MP: 1314/1314
 100%
EXP: 67/111
 60%
Wysłany: 2014-04-07, 22:01   

No to teraz czeka Cię maska przednia i tylna :)
Na swoim przykładzie gwarantuję, że po dobrym wyciszeniu poprawia się bas podczas jazdy <okok>
 
     
karpior

Model Samochodu: Lacetti 1.6 HB
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 78
Skąd: Krk
Poziom: 7
HP: 0/130
 0%
MP: 62/62
 100%
EXP: 13/16
 81%
  Wysłany: 2014-04-15, 22:00   

No i stało się... Przypłynął do mnie 4 kanałowy Crunch GPX1000.4 i podłączyłem do niego "starą" zamkniętą skrzynkę (jakieś 20-parę litrów) z przetwornikiem Magnat Xpress 10. I od tej niezwykłej chwili postanowiłem, że w jednym z boczków Lacetti zagości zabudowa ;) czy to z MDFu, czy z żywicy, czy wykonana przeze mnie czy przez warsztat car audio - nie ważne ;) ważne że zagości na pewno.
Nawet taki budżetowy głośnik idealnie dopełnia El Comp 6 i teraz nie wyobrażam sobie tego auta bez suba :P
Jeśli zdecyduję się robić zabudowę sam - na pewno na forum pojawi się fotorelacja :)




 
     
esjot
[Usunięty]

Poziom: 32
HP: 55/2753
 2%
MP: 1314/1314
 100%
EXP: 67/111
 60%
Wysłany: 2014-04-15, 22:12   

karpior napisał/a:
Jeśli zdecyduję się robić zabudowę sam - na pewno na forum pojawi się fotorelacja

Nie wiem, jak dla Ciebie, ale ja nawet gdyby było drożej, wolałbym zrobić samemu, dla zabawy, czy nauki
A później dla możliwości chwalenia się "jam to zrobił" :mrgreen:
Jeszcze trochę popiszesz, a pomimo zapewnień, że nie potrzebuję suba, zabuduję w wakacje ;)
 
     
karpior

Model Samochodu: Lacetti 1.6 HB
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 78
Skąd: Krk
Poziom: 7
HP: 0/130
 0%
MP: 62/62
 100%
EXP: 13/16
 81%
Wysłany: 2014-04-15, 22:26   

dźwięk PO-E-ZJA ! Gdybyś miał hatchbacka to bym zamówił jedną sztukę obudowy dla siebie ;) z racji doświadczenia z materiałem ale pozostaje mi tylko zorientowanie się u lokalnych szpeców od caraudio co i za ile a jeśli nic mi nie podejdzie to może we wakacje własnoręczne klejenie...
 
     
draco40 

Model Samochodu: Lacetti
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 08 Mar 2014
Posty: 38
Skąd: Gliwice
Poziom: 4
HP: 0/61
 0%
MP: 29/29
 100%
EXP: 11/11
 100%
Wysłany: 2014-05-04, 21:50   

karpior napisał/a:
dźwięk PO-E-ZJA ! Gdybyś miał hatchbacka to bym zamówił jedną sztukę obudowy dla siebie ;) z racji doświadczenia z materiałem ale pozostaje mi tylko zorientowanie się u lokalnych szpeców od caraudio co i za ile a jeśli nic mi nie podejdzie to może we wakacje własnoręczne klejenie...


Sporo zabawy...
Raczej Nie bede bawil sie w wygluszanie, wzmacniacz itd. Natomiast mam pytanie, czy zmiana samych glonikow 165 w drzwiach tyl i przod da jakis sensowny w domysle odczuwlny efekt?
Czy sobie darowac
 
     
esjot
[Usunięty]

Poziom: 32
HP: 55/2753
 2%
MP: 1314/1314
 100%
EXP: 67/111
 60%
Wysłany: 2014-05-04, 22:10   

A masz fabryczne soprany?
 
     
draco40 

Model Samochodu: Lacetti
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 08 Mar 2014
Posty: 38
Skąd: Gliwice
Poziom: 4
HP: 0/61
 0%
MP: 29/29
 100%
EXP: 11/11
 100%
Wysłany: 2014-05-05, 08:47   

esjot napisał/a:
A masz fabryczne soprany?


szczerze nie wiem...
bez demontażu tapicerki jak to sprawdzić?? na słuch jedynie??


edyta: rozumiem ze były wersje mniej i bardziej okrojone jeżeli chodzi o audio??

w sytuacji gdybym nie miał, trzeba ciagnac cała instalacje??
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do: