Zapraszamy wszystkich nowych i obecnych użytkowników do logowania się na nowe forum
http://forum.chevroletteampoland.com/



Poprzedni temat «» Następny temat
Olej w silniku
Autor Wiadomość
C77 
Ex-Wódz Org


Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy
Wiek: 41
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 4978
Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
HP: 1016/10164
 10%
MP: 4853/4853
 100%
EXP: 148/280
 52%
Wysłany: 2015-04-10, 22:30   

Komierowski napisał/a:
Niestety pozioom wiedzy u mechanikow samochodowych w Polsce jest bardzo niski.Jak wejdzie do zawodu to koniec z szkola a mechanik samochodowy to jak lekarz caly czas muasi sie uczyc gdyz sa nowe modele nowe technologie produkcji i tp. Tutaj sie zawsze skazdej firmy wyssyla najzdolniejszych na szkolenia ,kursy tak aby byli na bierzaca z ta wiedza.


Generalnie to prawda, jednak w Polsce tez są szkolenia mechaników organizowane,
z których można dowiedzieć sie m.in że "papierowy" 1.4T został zaprojektowany aby przejechać 100.000 mil :-)

Komierowski napisał/a:
W Polsce jeszcze u starych pokutuje servis fiata i starej warszawy M.20 lub ciagnika ursus a to w dziedzinie motoryzacji jest juz prehistoria.


Tacy mechanicy są już na wymarciu, niestety.
Niestety, bo wg mojej oceny mimo że nie byli na bieżąco z nowinkami to i tak mieli większe rozeznanie choćby w podstawach mechaniki od obecnych "fachowców".

Obecnie jest jeszcze gorzej bo pracownicy ASO są całkowicie wzięci z łapanki więc element doświadczalny w ich pracy jest jeszcze większy
gdyż mają za sobą nikłe doświadczenia które muszą nadrobić w praktyce na naszych samochodach.
Natomiast dobrych mechaników z kraju wywiała emigracja.

A wracając do tematu oleju dla Checkpointa, to podzielam zdanie kolegi i też już szukałbym oleju 5W40,
powinien jego przepalać mniej.
_________________

Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator...
 
     
Komierowski 
Chepica

Model Samochodu: Chevrolet Epica
Pomógł: 12 razy
Wiek: 81
Dołączył: 22 Cze 2012
Posty: 389
Skąd: Szwecja Lund
Poziom: 18
HP: 0/711
 0%
MP: 339/339
 100%
EXP: 17/45
 37%
Wysłany: 2015-04-17, 13:24   

Zmniejszenie energochłonności samochodu i co raz bardziej wymagające normy ochrony środowiska stanowione w kolejnych dyrektywach wydawanych przez Unię Europejską stanowią wyzwanie dla konstruktorów nowych pojazdów którzy chcąc sprostać tym wymaganiom wprowadzają nowe technologie.
Jeżeli auto zostało wyposażone w filtr cząstek stałych (DPF / FAP) lub w trójdrożny katalizator (TWC) to w silniku powinien być stosowany dedykowany dla tego typu silników olej. Są to zwykle syntetyczne oleje ze średnią zawartością zawartością popiołów siarczanych, fosforu i siarki (mid SAPS) oraz oleje niskopopiołowe (low SAPS) o lepkości 5w30, które przedłużają trwałość wymienionych powyżej układów obróbki/spalania spalin.

Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów wprowadziło specjalne normy dla silników Diesla, z układami oczyszczania spalin, jak i silników benzynowych z katalizatorami - ACEA C1/C2/C3/C4. W tej chwili każda licząca się marka olejowa posiada w swojej ofercie takie oleje ale żeby być pewnym co do przydatności konkretnego oleju warto sprawdzić za pomocą aprobat producenta samochodu wymagania, jakie dany olej musi spełniać.
Klasyfikacja ACEA dla kategorii silników wyposażonych w system wtórnej obróbki spalin - "C":

C1 - oleje low SAPS dla silników wymagających olejów o niskim stopniu lepkości HTHS wiekszej od 2,9MPa.s spełniające wymagania Euro IV
C2 - oleje mid SAPS dla silników wymagających olejów o niskim stopniu lepkości większej od 2,9MPa.s spełniające wymagania Euro IV
C3 - oleje mid SAPS dla silników wymagających olejów o HTHS wyższym niż 3,5MPa.s i spełniających wymagania Euro IV
C4 - oleje low SAPS dla silników wymagających olejów o HTHS wyższym niż 3,5MPa.s i spełniające wymagania Euro IV.
Jak widać oleje z grupy "C" dzielą się nie tylko według obniżonej zawartości SAPS (mid lub low) ale także lepkością w temperaturze 150 stopni (HTHS). Niski HTHS ma za zadanie obniżenie zużycia paliwa natomiast wysoki zwiększenie ochrony silnika.

Przykłady dostępnych na rynku olejów z tymi aprobatami:
ACEA C1 (wymagane np. w silnikach marki Mazda 5 i 6 z DPF):
- Castrol SLX Prof Power C1 5w30 - Gulf Formula EFE 5w30
- Motul 8100 Eco-Clean Plus C1 5w30 - Millers Oil XP Longlife C1 5w30

ACEA C2 ( wymagane np. w silnikach HDI grupy PSA z FAP, Toyota, Honda i Subaru z DPF)
- Castrol Magnatec Proffesional C2 5w30 - Gulf Formula LEF 5w30
- Millers Oil XP Longlife C2 5w30
- Motul 8100 Eco-Clean Plus C2 5w30
- Shell Helix Ultra Extra 5w30 - Valvoline SynPower ENV C2 5w30
ACEA C3 (wymagane np. w silnikach Nissana, Renault, Suzuki, Fiat i KIA z DPF)
- BP Visco 7000 5w30 - Castrol Edge 5w30 - Gulf Formula ULE 5w30
- Lotos Quazar C3 5w30 - Millers Oil XP Longlife C3 5w30
- Mobil Synt S Special V C3 5w30
- Motul 8100 X-Clean C3 5w30
- Shell Helix Ultra Extra 5w30

ACEA C4 (wymagane np. w silnikach Renault 2.0 DCI z DPF i innych gdzie wymagana jest norma RN 0720 )
- Castrol SLX Prof Power C4 5w30 - Gulf Formula RNX 5w30

- Millers Oil XP Longlife C4 5w30
- Motul Specific 0720 5w30

Ostrzeżenie: oleje te mogą być nieodpowiednie dla niektórych typów silników. W razie wątpliwości należy sprawdzić instrukcję, lub poradnik właściciela.
Zrodlo informacji;
http://oleje.blox.pl/2011...4-z-filtrem.rss
Pzdr.Chepica 215
_________________
Chepica215
 
     
Maniekwawa 
Maniek

Model Samochodu: Aveo 1.4 T300 LT+ 4d
Wiek: 39
Dołączył: 04 Cze 2012
Posty: 51
Skąd: Warszawa
Poziom: 5
HP: 0/81
 0%
MP: 38/38
 100%
EXP: 13/13
 100%
Wysłany: 2015-06-12, 21:37   

Panowie, ale po co kombinować z olejami. Oryginalny Gm 5w30 dexos2 jest dobrym olejem.
Cena poza Aso tez dobra ja zapłaciłem 105zl za 5l.
Jeżdzę na tym co zaleca producent a w dodatku w dobrej cenie.
Pozdrawiam
 
     
rajtkezjusz 


Model Samochodu: AVEO T300 1.3 95KM
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 89
Skąd: POMORSKIE
Poziom: 8
HP: 0/159
 0%
MP: 76/76
 100%
EXP: 8/19
 42%
Wysłany: 2015-07-09, 08:39   

Kiedyś miałem mazdę i tam był na forum temat olejowy tak rozbudowany,że cięzko było dojść do konsensusu. Każdy polecał swoje,jedynie wiadomym było,że olej dexelia-mazdowski -robił ELF i pod jego marką i odp rodzajem kupowałes to samo co dexelia-lecz taniej.
Teraz mam aveo t300 86KM i się zastanawiam nad przejściem na inny olej niz aktualnie zalany dexos 2. Dlaczego?mam złe wspomnienia z olejem GM (miałem corsę i załałem olejem GM semi i niestety auto stukało przy przyspieszaniu,po 2000 km zmieniłem na mobila semi i cisza-więc olej olejowi nierówny). Teraz pytanie ,czy koniecznie musi być olej dexos 2 do benzyny i czy koniecznie 5w-30?wolałbym w40 ze względu na większą odporność na zerwanie filmu olejowego ,oraz obawiam się o ubytki oleju (miałem to wcześniej w mazdzie ,w-30 i ubywało,więc przeszedłem na w-40 i temat zanikł- no ale tam nie było czegoś takiego ,co nazywa się dexos 2).Mam wrażenie ,że ten dexos 2 jest poniekąd ważny dla diesliz dpf,ale w benzynie to takie ważne?
_________________
Fajne autko z tego AVEO,a mam już drugie :)
 
     
Maniekwawa 
Maniek

Model Samochodu: Aveo 1.4 T300 LT+ 4d
Wiek: 39
Dołączył: 04 Cze 2012
Posty: 51
Skąd: Warszawa
Poziom: 5
HP: 0/81
 0%
MP: 38/38
 100%
EXP: 13/13
 100%
Wysłany: 2015-07-09, 08:57   

Oczywiście że ważne również dla benzyny.
Pamiętaj że nasze silniki są nowej generacji i spełniają normy emisji spalin.
Dlatego ważne jest aby olej miał certyfikat Dexos2. Oczywiście nie musisz lać Oryginału GM.
Też zastanawiałem się czy nie wlać innego , ale cena oleju innego producenta z certyfikatem Dexos 2 była o wiele wyższa, więc stwierdziłem że nie ma co przepłacać a oryginał zawsze lepszy.

Cytat z strony GM.

Olej 5W-30 dexos2 zapewnia sprawność i ochronę silnika przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa. Jego formuła została opracowana z myślą o ochronie środowiska. Dobrze sprawdza się w nowoczesnych silnikach benzynowych i diesla obecnie produkowanych Opli, jak również w jednostkach napędowych poprzedniej generacji.
Wyjątkowa stabilność termiczna spowalnia proces starzenia się, co umożliwia
wydłużenie okresów wymiany oleju
Aktywne składniki czyszczące redukują zaleganie osadów i zapewniają czystość silnika
Niska zawartość popiołów siarczanowych, fosforu i siarki przedłuża okres sprawności
systemów redukujących emisję spalin silników diesla i benzynowych
Udoskonalone właściwości smarne poprawiają efektywność spalania paliwa
Zaawansowana formuła umożliwia stosowanie w trudnych warunkach drogowych.

Pozdrawiam
 
     
rajtkezjusz 


Model Samochodu: AVEO T300 1.3 95KM
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 89
Skąd: POMORSKIE
Poziom: 8
HP: 0/159
 0%
MP: 76/76
 100%
EXP: 8/19
 42%
Wysłany: 2015-07-09, 16:33   

Maniekwawa napisał/a:
Dlatego ważne jest aby olej miał certyfikat Dexos2. Oczywiście nie musisz lać Oryginału GM.
Też zastanawiałem się czy nie wlać innego , ale cena oleju innego producenta z certyfikatem Dexos 2 była o wiele wyższa, więc stwierdziłem że nie ma co przepłacać a oryginał zawsze lepszy.



I tutaj problem. Otóż znalezienie oleju innej firmy z dexos 2 to nie problem.Kiedyś używałem oleje Comma i wg kodu odpadu wynika ,że to co zlejesz przy wymianie,to odpad syntetyczny,a nie odpad poch z ropy,co powoduje,że jak dla mnie to np jest olej naprawdę syntetyczny (choć kto ich tam wie :-/ ).
Zauwazyłem,że oleje dexos 2 mają niską wartość TBN,a to by wskazywało skąd te bajery nt wytrzymałości oleju itd itd-mało TBN to małe właściwości myjące silnik,a to powoduje ,że cały syf nie idzie w olej,a to do filtra,tylko syf krąży niewchłonięty przez olej i zaszlamia silnik. Zauważ,że olej bez dexos 2 np 5W-40 np tej samej firmy ma TBN na poziomie 10,a dexos 2 ma 6.8 (na innym topiku dałem przetłumaczone z rosyjskiego test oleju dexos 2 GM i tam TBN jest trochę ponad 7. Valvoline syntetyk tez TBN 10 ,ale już z dexos 2 ok 7. Im niższy TBN tym olej słabiej myje silnik,więc mało pochłania syfu. Czy się mylę?

Co do reszty ,to dzięki za info,ale marketing firm olejowych znam i szukam info pozamarketingowe.

Dodam inne dane. Olej dexos 2 zastapił oleje o klasyfikacji Opla (GM-LL-A-025 -benzyna i GM-LL-B-025 -diesel) i wg danych jest całkowiecie kompatybilny z tymi olejami,co powoduje,że nie trzeba dexos 2 ,wystarczy,że spełnia dla benzyny normę GM--LL-A-025,a dla ropy + benzyna normę GM-LL-B-025. Ten dexos 2 to parametry dla oleju o dłuższej wytrzymałosci (takąnazwę sobie wymyslili w GM ),ale chyba kosztem właciwości myjących silnik,bo to by za szybko zużyło jakościowo olej. Tak mi wychodzi z podpatrzenia norm i danych GM,ale nowy tu jestem i napewno znajdzie się forumowicz,co naświetli jaśniej temat.Byłbym wdzięczny .
_________________
Fajne autko z tego AVEO,a mam już drugie :)
 
     
rajtkezjusz 


Model Samochodu: AVEO T300 1.3 95KM
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 89
Skąd: POMORSKIE
Poziom: 8
HP: 0/159
 0%
MP: 76/76
 100%
EXP: 8/19
 42%
Wysłany: 2015-07-10, 16:23   

ciekawi mnie jaka jest faktyczna pojemnośc układu smarowania,bo mi wlano 3.5 l w ASO,instrukcja mówi o 4.3 l,a niektóre wyszukiwarki ,że 3.75 l -to ważne,bo kupić bańkę 4 lub 5 litrów robi różnicę. Ma ktoś dokładne dane?
_________________
Fajne autko z tego AVEO,a mam już drugie :)
 
     
C77 
Ex-Wódz Org


Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy
Wiek: 41
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 4978
Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
HP: 1016/10164
 10%
MP: 4853/4853
 100%
EXP: 148/280
 52%
Wysłany: 2015-07-13, 00:08   

W ostatnim czasie za produkcję oleju GM wziął się Lukoil,
więc miejcie świadomość co lejecie wybierając GM-a :-)
_________________

Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator...
 
     
rajtkezjusz 


Model Samochodu: AVEO T300 1.3 95KM
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 89
Skąd: POMORSKIE
Poziom: 8
HP: 0/159
 0%
MP: 76/76
 100%
EXP: 8/19
 42%
Wysłany: 2015-07-14, 18:38   

C77 napisał/a:
W ostatnim czasie za produkcję oleju GM wziął się Lukoil,
więc miejcie świadomość co lejecie wybierając GM-a :-)


Byłem na stacji Lukoil w Gdyni,bo zobaczyłem dośc tani olej syntetyczny -z nazwy. Poprosiłem o kartę produktu,okazało się ,że nie mają czegoś takiego,a na stronie internetowej tez nie znalazłem. Na razie wszedłem na stronę dexos (poprzez przelinkowanie ze strony mobila ) i tam podano jakie firmy maja aprobatę dexos i do jakich olejów i na jaki rynek. GM jest podany (nie podano kto dla nich robi),są mobile itd,a ja raczej zakupię valvoline . Zostanie mi trochę,to zleje do słoika ,zleję GM i włożę do zamrażarki i zrobię mały teścik :)
_________________
Fajne autko z tego AVEO,a mam już drugie :)
 
     
C77 
Ex-Wódz Org


Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy
Wiek: 41
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 4978
Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
HP: 1016/10164
 10%
MP: 4853/4853
 100%
EXP: 148/280
 52%
Wysłany: 2015-07-15, 12:40   

rajtkezjusz napisał/a:
..GM jest podany (nie podano kto dla nich robi)...


To zawsze było Tajne/Poufne, ale gdy ktoś uparty potrafi znaleźć info:
Lukoil Genesis Premium 5W-30 LukOil dexos2 5W-30 Global
Lukoil Genesis Premium 5W-40 LukOil dexos2 5W-40 Global
te oleje jako oryginały są jeszcze tańsze niż po przepakowaniu w butle z logo GM-a :-)
_________________

Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator...
 
     
rajtkezjusz 


Model Samochodu: AVEO T300 1.3 95KM
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 89
Skąd: POMORSKIE
Poziom: 8
HP: 0/159
 0%
MP: 76/76
 100%
EXP: 8/19
 42%
Wysłany: 2015-07-21, 16:53   

Wcześniej napisałem "Dodam inne dane. Olej dexos 2 zastapił oleje o klasyfikacji Opla (GM-LL-A-025 -benzyna i GM-LL-B-025 -diesel) i wg danych jest całkowiecie kompatybilny z tymi olejami,co powoduje,że nie trzeba dexos 2 ,wystarczy,że spełnia dla benzyny normę GM--LL-A-025,a dla ropy + benzyna normę GM-LL-B-025. Ten dexos 2 to parametry dla oleju o dłuższej wytrzymałosci (taką nazwę sobie wymyslili w GM ),ale chyba kosztem właciwości myjących silnik,bo to by za szybko zużyło jakościowo olej."
Teraz jeszcze pośledziłem po co nam w benzynie parametr C3 i znalazłem ,że aveo stosuje w benzynie 3 katalizatory w jednym,czyli tzw TWC,a przez to takie auto ma wymagania olejowe o parametrze C3 (starsze auta mają katalizatory starszego typu i tam C3 jest zbędne),także niestety jesli liczymy na trwałość i skuteczność katalizatora,to zostaje nam olej w klasie dexos 2,zawierający w sobie parametr C3 (parametr dieslowski,ale potrzbny też w benzynowcach z TWC). Jeśli ktoś ma inne zdanie,uwagi-chętnie poczytam,fajnie wiedzieć więcej
_________________
Fajne autko z tego AVEO,a mam już drugie :)
 
     
C77 
Ex-Wódz Org


Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy
Wiek: 41
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 4978
Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
HP: 1016/10164
 10%
MP: 4853/4853
 100%
EXP: 148/280
 52%
Wysłany: 2015-08-25, 12:05   

rajtkezjusz napisał/a:
Teraz jeszcze pośledziłem po co nam w benzynie parametr C3 i znalazłem ,że aveo stosuje w benzynie 3 katalizatory w jednym,czyli tzw TWC,a przez to takie auto ma wymagania olejowe o parametrze C3 (starsze auta mają katalizatory starszego typu i tam C3 jest zbędne),także niestety jesli liczymy na trwałość i skuteczność katalizatora,to zostaje nam olej w klasie dexos 2,zawierający w sobie parametr C3 (parametr dieslowski,ale potrzebny też w benzynowcach z TWC). Jeśli ktoś ma inne zdanie,uwagi-chętnie poczytam,fajnie wiedzieć więcej


W teorii masz racje co do C3,
w praktyce jednak katalizator prędzej Ci padnie od jakości naszych polskich paliw
niż z braku parametru C3 w oleju w silniku benzynowym :-)
Prędzej się sam stopi i zatka od zbyt wysokich oktanów/temp.
(brawa dla GM za budżetowe pseudo katalizatory)
niż zatkają go zanieczyszczenia (sadze itd.) z oleju bez C3.

GM w swej polityce podpiera się rozmaitymi teoriami,
a to że przecież dba o klientów i podzespoły ich samochodów, a to że jest tak bardzo pro-ekologiczny (w rzeczywistości musi spełnić normy).
W praktyce jednak zawsze chodzi o cięcie kosztów i zwiększanie zysków, bo to korporacja a nie organizacja non-profit,
dlatego jest unifikacja dexos2 na wszystkie silniki,
bo po co głęboko wchodzić w szczegóły skoro i tak większość będzie zalewać tym co każą,
po co dystrybuować dwa produkty tak jak wcześniej? to kosztuje przecież więcej.
Po co dogadywać się z renomowanym producentem olejów?
skoro można np. z Wolfem, na którego "olej" stojący na półce w sklepie w oryginalne butelce za mniej niż 70 PLN nikt by nawet nie spojrzał?
Damy na niego logo GM, zwiększymy cenę, a zyskiem podzielimy się pół na pół, pójdzie jak świeże bułeczki.
I idzie.
I niech idzie, ale niech napiszą na nim realny okres kolejnej wymiany tego wytworu.
A tego zrobić nie mogą, bo wtedy nikt by go nie kupił.
_________________

Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator...
 
     
rajtkezjusz 


Model Samochodu: AVEO T300 1.3 95KM
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 89
Skąd: POMORSKIE
Poziom: 8
HP: 0/159
 0%
MP: 76/76
 100%
EXP: 8/19
 42%
Wysłany: 2015-09-01, 21:47   

na razie zakupiłem valvoline dexos 2 na nastepna wymianę ,auto ma ledwie 52 tys km,więc jeszcze poleję coś co podaje fabryka,potem przejde -przy ok 100 tys na coś z lepszym filmem olejowym
_________________
Fajne autko z tego AVEO,a mam już drugie :)
 
     
C77 
Ex-Wódz Org


Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy
Wiek: 41
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 4978
Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
HP: 1016/10164
 10%
MP: 4853/4853
 100%
EXP: 148/280
 52%
Wysłany: 2015-09-01, 22:26   

rajtkezjusz napisał/a:
na razie zakupiłem valvoline dexos 2 na nastepna wymianę...


Szkoda że nie Shella ;-)

http://forum.chevrolet.or...?t=4856&start=0
_________________

Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator...
 
     
rajtkezjusz 


Model Samochodu: AVEO T300 1.3 95KM
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 89
Skąd: POMORSKIE
Poziom: 8
HP: 0/159
 0%
MP: 76/76
 100%
EXP: 8/19
 42%
Wysłany: 2015-09-02, 16:30   

C77 napisał/a:
Szkoda że nie Shella


kiedyś w mazdzie używałem,dumny napis na butelce głosił "fully syntetic "lecz pobrałem kartę charakterystyki i tam jak byk,że to przetworzony olej mineralny itd,także dzięki,ale nie :) ,przeszedłem na valvo maxlife,używałem comma-popularny olej z UK. Te oleje longlife mają pewną wadę-słabo czyszczą silnik-mają niski TBN-te do aveo ok 7.5,a nie longlife ok 12 ,to duża różnica.Widać ,że stosując longlife nawet tylko na 15 tys km ,co np 3 wymiane warto zrobić płukankę-lecz może się mylę
_________________
Fajne autko z tego AVEO,a mam już drugie :)
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do: