Zapraszamy wszystkich nowych i obecnych użytkowników do logowania się na nowe forum
http://forum.chevroletteampoland.com/



Poprzedni temat «» Następny temat
[T300] Wymiana radia bazowego na wersj? z USB/Bluetooth
Autor Wiadomość
radziun 

Model Samochodu: Chevrolet Aveo KL1T 1.2 5D
Wiek: 41
Dołączył: 03 Maj 2015
Posty: 9
Skąd: Wejherowo
Poziom: 1
HP: 0/18
 0%
MP: 8/8
 100%
EXP: 8/9
 88%
Wysłany: 2015-05-03, 14:11   [T300] Wymiana radia bazowego na wersję z USB/Bluetooth

Zakupiłem sobie trzyletnie Aveo 1.2 w dość podstawowej wersji wyposażenia. Posiadam w nim (chyba) najprostsze radio:


Chciałbym zamienić je na fabryczne z wersji 1.4 i wyższych modeli 1.2 (z USB i Bluetooth):


Musiałbym zainwestować w:
1. Radio
2. Ramkę (bo do mojej prostokątnej nie pasuje)
3. Przyciski do kierownicy
4. Gniazdo USB montowane w schowku

Czy będzie brakować mi coś jeszcze? (Np. rezystory dopasowujące do przycisków, kable, itp)

Czy ktoś ma doświadczenie w wymianie radioodbiorników w tym modelu? Czy jest ono wyposażone we wszystkie kable, czy trzeba je dorabiać?

Najbardziej zależy mi na wejściu USB i zestawie głośnomówiącym do telefonu.

Radek
 
     
radziun 

Model Samochodu: Chevrolet Aveo KL1T 1.2 5D
Wiek: 41
Dołączył: 03 Maj 2015
Posty: 9
Skąd: Wejherowo
Poziom: 1
HP: 0/18
 0%
MP: 8/8
 100%
EXP: 8/9
 88%
Wysłany: 2016-01-14, 12:40   

Odpowiem sam sobie (przynajmniej częściowo):

1. Nie ma problemu z zakupem radia i ramek - są dostępne na aukcjach.

2. Wymiana jest bardzo trudna lub wręcz niemożliwa, ponieważ radia są parowane z samochodami. Nawet jeżeli ma się numer VIN poprzedniego auta to i tak w serwisie nie pomogą. Podobno jest w komputerze opcja "wymiana radia", ale jest (podobno) zablokowana (tak twierdzi serwis Haller w Gdyni). Przydałby się ktoś, kto ma dostęp do komputera do Aveo i to sprawdził przy jakiejś okazji. Pytanie tylko, czy da się odblokować radio w niesparowanym samochodzie?

3.Nawet gdyby radio dało się odblokować, to znowu (podobno) jest inna wiązka instalacji i brakuje pozostałych elementów (np. mikrofonu bluetooth, który jest zamontowany w bliżej nieznanym miejscu) - stąd pytanie czy ktoś nie ma może schematu elektryki (wystarczy sama część audio)?
 
     
tomekrus 

Model Samochodu: Aveo T300 4d 1,2 86KM LT
Pomógł: 2 razy
Wiek: 36
Dołączył: 13 Sie 2012
Posty: 131
Skąd: WY
Poziom: 10
HP: 0/230
 0%
MP: 110/110
 100%
EXP: 11/22
 50%
Wysłany: 2016-01-14, 15:17   

mikrofon zamontowany jest obok lampki oświetlenia wnętrza :)
_________________
 
     
C77 
Ex-Wódz Org


Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy
Wiek: 36
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 4978
Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
HP: 1626/10164
 16%
MP: 4724/4853
 97%
EXP: 148/280
 52%
Wysłany: 2016-01-14, 21:54   

radziun napisał/a:
2. Wymiana jest bardzo trudna lub wręcz niemożliwa, ponieważ radia są parowane z samochodami. Nawet jeżeli ma się numer VIN poprzedniego auta to i tak w serwisie nie pomogą. Podobno jest w komputerze opcja "wymiana radia", ale jest (podobno) zablokowana (tak twierdzi serwis Haller w Gdyni)....


Witaj. Dobra rada na początek; nie słuchaj "speców" z ASO GM, bo na ogół niczego wiedzą,
dlatego słuchając ich niczego nie osiągniesz.

To nieprawda, że wymiana radia jest niemożliwa.
Nie jest też ani trudna, ani tym bardziej bardzo trudna.
Wszystko to ściema zarówno ASO (z powodu ich niewiedzy) jak i głównie GM,
po to aby celowo utrudnić i by właściciel najtańszej bazowej wersji wyposażenia nie montował samodzielnie np. MyLinka czy DVD800 z opla
ale kupował drogie wersje i nabijał kabzę tej korporacji.

A wszystko to oficjalna propaganda GM tłumaczy "zabezpieczeniem antykradzieżowym".
Ha ha ha <lol> dobre sobie :lol:
W całej naszej galaktyce i kilku sąsiednich nie było ani jednej kradzieży gm-owskiego radia np. z Cruze
(radio o które pytasz występuje również w poliftowych wersjach Cruze).

Gdyby nawet hipotetycznie trafił się jakiś ufolud który bardzo chciałby ukraść takie radio
(choć na Boga nie wiem nawet po co miałby to robić, bo jakościowo radia w chevy to żadna rewelacja)
to i tak musiałby rozkręcić pół deski rozdzielczej, wiedzieć jeszcze jak i mieć czym (narzędzia) to zrobić, oraz dość dużo czasu na tą nudną zabawę...

No ale załóżmy że spełniłby jednak te wszystkie warunki
(wliczywszy ułomność umysłową jako podstawę takiego działania),
to potem wbrew opinii Twoich speców z ASO niczego w praktyce nie musiałby ani programować,
ani nawet zamieniać pamięci miejscami ze swoim Vinem,
po prostu wystarczy że ją po chamsku uwali i już może cieszyć się nowym radiem w swoim kosmicznym aucie.

Tak w istocie wyglądają rewelacyjne pseudo "zabezpieczenia antykradzieżowe" by GM :mrgreen:
_________________

Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator...
 
     
radziun 

Model Samochodu: Chevrolet Aveo KL1T 1.2 5D
Wiek: 41
Dołączył: 03 Maj 2015
Posty: 9
Skąd: Wejherowo
Poziom: 1
HP: 0/18
 0%
MP: 8/8
 100%
EXP: 8/9
 88%
Wysłany: 2016-01-15, 09:24   

Cytat:
No ale załóżmy że spełniłby jednak te wszystkie warunki, .... to potem wbrew opinii Twoich speców z ASO niczego w praktyce nie musiałby ani programować, ani nawet zamieniać pamięci miejscami ze swoim Vinem, po prostu wystarczy że ją po chamsku uwali i już może cieszyć się nowym radiem w swoim kosmicznym aucie.


To jak wytłumaczysz fakt, że ja zakupiłem sobie tak słabo zabezpieczone radio z Aveo i po zamontowaniu w moim aucie jedyne co się na nim wyświetla to napis "ZABLOKOWANE" (w dodatku w języku duńskim...), a każdy z czterech odwiedzonych przeze mnie serwisów audio nie potrafił go odblokować twierdząc, że pomoże jedynie ASO lub spec z komputerem GM...

Jeżeli jesteś takim specem od uwalania pamięci (lub znasz takiego speca) to proszę o wiadomość PW.
 
     
C77 
Ex-Wódz Org


Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy
Wiek: 36
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 4978
Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
HP: 1626/10164
 16%
MP: 4724/4853
 97%
EXP: 148/280
 52%
Wysłany: 2016-01-15, 13:34   Odblokowanie radia w AVEO

radziun napisał/a:
a każdy z czterech odwiedzonych przeze mnie serwisów audio nie potrafił go odblokować twierdząc,
że pomoże jedynie ASO lub spec z komputerem GM....


Cóż tutaj komentować? Zwykli partacze nieznający się na swojej robocie.
Szkoda na nich naszych słów.

Cytat:
To jak wytłumaczysz fakt, że ja zakupiłem sobie tak słabo zabezpieczone radio z Aveo
i po zamontowaniu w moim aucie jedyne co się na nim wyświetla to napis "ZABLOKOWANE" (w dodatku w języku duńskim...),


Bo to istotnie słabe, a wręcz prymitywne zabezpieczenie,
polega jedynie na wpisaniu VIN-u auta we wsad kości pamięci EEPROM,
ale jeśli jego nie będzie, albo w ogóle nie będzie fizycznie danego EEPROMU na płycie
to radio ruszy w każdym aucie - nie trzeba nawet przepisywać swojego VIN-u.
Więc to tylko gm-owska przeszkadzajka a nie żadne poważne zabezpieczenie,
gdyby byli uczciwi to na radiu powinien się pojawić napis "zablokowane złośliwie, kup droższą wersję wyposażenia, pozdrawiamy GM" :->
w innych autach kody bywają generowane nawet przez 3 chipsety w ścisłym milisekundowym zgraniu,
każdy generuje tylko fragment więc ruszenie jednego blokuje wszystko.

Reasumując napis "Zablokowane" masz dlatego że w obecnej kości pamięci EEPROM radia jest zapisany VIN pochodzący z auta z duńskiego rynku,
prawdopodobnie po porządnym crashteście (nie opłacało już się remontowac auta i poszło na części),
jeśli w czytniku jest zblokowana płyta CD to się nawet dowiesz czego słuchał kierowca w momencie wypadku <aniołek>

Aby samemu odblokować zakupione radio w swoim aucie masz 3 drogi do wyboru:

1. Rozkręcić radio i odlutować kość pamięci EEPROM pod opisem IC601,
złożyć do kupy i cieszyć się odblokowanym radiem.

2. Odlutować EEPROM IC601 w nowym radiu oraz odlutować EEPROM IC601 we własnym radiu (jeśli takowy posiadasz, bo radia 95179018 nie rozbierałem),
zamienić je miejscami , przylutować z powrotem i również cieszyć się odblokowanym radiem
z ustawieniami dokładnie takimi jakie masz w swoim aucie czyli np. klima manualna, brak podgrzewanych siedzeń itd.

3. Odlutować EEPROM IC601 w nowym radiu, wziąć go na programator dla 24C16, znaleźć we wsadzie stary VIN i zamienić na swój (bez pierwszej litery)
http://forum.chevrolet.org.pl/viewtopic.php?t=3454
BTW ta opcja jest potrzebna w przypadku MyLinka,
heh widać, że GM odkryło w końcu że ich radia działają nawet bez żadnej kości pamięci, brawa za spostrzegawczość :mrgreen:

Jeśli potrzebne będą fotki to postaram się je wrzucić <ok>
_________________

Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator...
 
     
radziun 

Model Samochodu: Chevrolet Aveo KL1T 1.2 5D
Wiek: 41
Dołączył: 03 Maj 2015
Posty: 9
Skąd: Wejherowo
Poziom: 1
HP: 0/18
 0%
MP: 8/8
 100%
EXP: 8/9
 88%
Wysłany: 2016-01-15, 18:26   

Dziękuję za rzeczowe info. Nowe radio rozebrałem. Na płycie głównej są dwa małe układy eeprom:
1. IC130 (z opisem eeprom) układ 24C128
2. IC102 (z opisem SerialFlashROM) układ MX25L3205

nie wiem, czy dokładnie widać na zdjęciu:


chyba, że wspomniana przez Ciebie kość znajduje się w panelu przednim.

Zapomniałem napisać: typ radia to 95127261
 
     
C77 
Ex-Wódz Org


Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy
Wiek: 36
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 4978
Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
HP: 1626/10164
 16%
MP: 4724/4853
 97%
EXP: 148/280
 52%
Wysłany: 2016-01-15, 19:32   

radziun, u Ciebie w Aveo to IC130,
IC601 jest w Cruze, Astra, Insignia.

Jak będziesz odlutowywał to bez pośpiechu ze spokojem i wyczuciem aby nie przegrzać bo szkoda byłoby go uszkodzić.

BTW. w zależności od roku modelowego i rynku na którym sprzedawane było auto płyty w tych radiach mogą się znacznie różnić,
np samych wersji tzw. przez GM radia CD300 było przynajmniej 3, a CD400 jeszcze więcej.
Również użyte komponenty w tym kości pamięci mogą być rozmaitej pojemności i producenta, ale na schematach oznaczone są na ogół tak samo.
BTW2. swoje stare radio rozkręcałeś?
_________________

Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator...
 
     
radziun 

Model Samochodu: Chevrolet Aveo KL1T 1.2 5D
Wiek: 41
Dołączył: 03 Maj 2015
Posty: 9
Skąd: Wejherowo
Poziom: 1
HP: 0/18
 0%
MP: 8/8
 100%
EXP: 8/9
 88%
Wysłany: 2016-01-16, 21:19   

Dziękuję za pomoc.

Układu jeszcze nie wylutowałem. Czekam na stację lutowniczą - ma być w poniedziałek. Będę wylutowywał ostrożnie - bez pośpiechu.

Starego radia nie rozkręcałem, nie wiem więc czy jest tam taki sam układ. W związku z tym mam pytanie: co jest zapamiętywane w tym układzie oprócz samego VIN-u? Czy te ustawienia samochodu regulowane radiem? Czy gdybym kupił czystą taką pamięć i ją wlutował radio by działało? Boję się ruszać radio oryginalne, bo jak je rozwalę to nie będę miał do czego wrócić (w przypadku jakichś problemów).

Radek
 
     
C77 
Ex-Wódz Org


Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy
Wiek: 36
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 4978
Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
HP: 1626/10164
 16%
MP: 4724/4853
 97%
EXP: 148/280
 52%
Wysłany: 2016-01-18, 12:58   

Specjalnie po to kupiłeś stację lutowniczą? :shock:
Może trzeba było to podrzucić do jakiegoś serwisu komputerowego, wzięliby za to grosze.

W tej pamięci oprócz VIN-u są jeszcze różne ustawienia radia,
po zaczytaniu wsadu na programatorze wygląda to tak
(zaznaczone położenie VIN-u - rozbite na dwie części):

Łączna waga 16 kb.

Ustawienia samochodu są skorelowane w taki sposób że wyświetlacz radia (CD400) pokazuje potencjalne możliwości - wyposażenie samochodu - zaczytane po zaszytym w pamięci VIN-ie, czyli jeśli wymienisz kość pamięci na swoją, albo zmienisz VIN na własny to będzie pokazywał to co konkretnie masz,
czyli jeśli nie masz klimy auto (np. w polskich Cruzach i Orlando CD400 wychodziło zawsze z automatyczna klimą) to nie będzie wyświetlał ustawionej temperatury,
jeśli nie masz podgrzewanych siedzeń to nie pokaże czy są włączone i na jakim stopniu.
Z drugiej strony są osobne ustawienia radia typu obsługa USB, obsługa zmieniarki 6xCD MP3, Ipod, AUX, BT itd,
których nie zmienisz poprzez zmianę VIN i je już trzeba aktywować w ASO poprzez MDI (jeśli w ogóle samo radio daje takie realne możliwości odczytu).

Wlutowywania czystej pamięci nie próbowałem, więc nie wiem jaki byłby efekt,
prawdopodobnie ten sam jakby jej nie było.
radziun, jeśli nie chcesz w ogóle ruszać starego radia to odlutuj istniejąca w nowym radiu pamięć, złóż i podłącz, zobacz jakich ustawień ewentualnie nie będzie i jeśli jakiś istotnych będzie brakować to wtedy weź odlutowaną pamięć do pierwszego serwisu komputerowego na odczytanie wsadu i zmianę pokazanego wyżej Vinu na swój, wtedy na 100% będziesz miał wszystkie ustawienia wedle wyposażenia auta.
_________________

Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator...
 
     
radziun 

Model Samochodu: Chevrolet Aveo KL1T 1.2 5D
Wiek: 41
Dołączył: 03 Maj 2015
Posty: 9
Skąd: Wejherowo
Poziom: 1
HP: 0/18
 0%
MP: 8/8
 100%
EXP: 8/9
 88%
Wysłany: 2016-01-20, 14:49   

Cytat:
Specjalnie po to kupiłeś stację lutowniczą? :shock:


Nie kupowałem, mam swoją - tylko pożyczyłem ją koledze. Kiedyś trochę (nawet zawodowo) bawiłem się elektroniką, ale to było w czasach przed układami programowalnymi. Później były różne ambicje (stąd mam stację), ale życie je dość mocno zweryfikowało...

Pamięć wylutowałem i faktycznie radio po zamontowaniu w aucie działa... Pierwszy komunikat, który się na nim pojawia po zamontowaniu to "Brak VIN" - działa w zasadzie dobrze, nie sprawdzałem jeszcze mp3 (USB), ale Blutooth działa (choć nie mam jeszcze mikrofonu). Jedyną negatywną rzeczą jest odgłos sprawdzanego napędu CD, który wydobywa się z radia po każdym włączeniu. Zobaczymy co będzie po wlutowaniu pamięci.

Pamięć już przeprogramowałem na pożyczonym od szwagra programatorze. Zaskakujący jest podział numeru VIN na dwie części i wprowadzanie najpierw ostatnich ośmiu znaków, potem znaków 2-9 - ciekawe... Do końca tygodnia postaram się wlutować układ z powrotem i zobaczymy co będzie dalej. Robię zdjęcia więc może wyprodukuję jakiś mały tutorial :-D .

Dziękuję za pomoc.
Radek
 
     
C77 
Ex-Wódz Org


Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy
Wiek: 36
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 4978
Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
HP: 1626/10164
 16%
MP: 4724/4853
 97%
EXP: 148/280
 52%
Wysłany: 2016-01-20, 17:28   Odblokowanie radia GM

No widzisz, można? wszystko można :)
Trzeba tylko wiedzieć jak ;-)

Cytat:
Zaskakujący jest podział numeru VIN na dwie części i wprowadzanie najpierw ostatnich ośmiu znaków, potem znaków 2-9 - ciekawe...


Rozbicie VIN na dwie części niektórzy tłumaczą jego odczytem przez szynę CAN w dwóch pakietach,
ale ja się raczej z tym nie zgadzam, bo w BCM i np. licznikach jest on podany w całości
i nie jest to żadnym problemem.

Cytat:
Do końca tygodnia postaram się wlutować układ z powrotem i zobaczymy co będzie dalej. Robię zdjęcia więc może wyprodukuję jakiś mały tutorial


To ja w ramach podziękowań poproszę fotkę płyty Twojego oryginalnego radia,
tak dla ciekawości w ramach zapoznania z ewolucją GM-owskich "zabezpieczeń" :)
_________________

Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator...
 
     
krz

Model Samochodu: Aveo T300 1.2 70KM sedan
Dołączył: 06 Paź 2015
Posty: 5
Skąd: Płock
Poziom: 1
HP: 0/18
 0%
MP: 8/8
 100%
EXP: 4/9
 44%
Wysłany: 2016-02-02, 10:24   

Noszę się z podobnym zamiarem, dzięki za gotową instrukcję :)

Co z mikrofonem - kupowałeś oddzielnie i montowałeś przy lampce czy może wystarczy gdzieś pod deską - wolałbym uniknąć rozbierania podsufitki itd.
 
     
radziun 

Model Samochodu: Chevrolet Aveo KL1T 1.2 5D
Wiek: 41
Dołączył: 03 Maj 2015
Posty: 9
Skąd: Wejherowo
Poziom: 1
HP: 0/18
 0%
MP: 8/8
 100%
EXP: 8/9
 88%
Wysłany: 2016-02-05, 12:03   

Trochę podsumowania:

1. Radia w AVEO są do siebie bardzo podobne - mają takie same płyty główne (dowodem zdjęcie z ubogiej wersji radia, kilka postów wyżej z wersji rozbudowanej) - tyle tylko, że nie mają części elementów.
Co to nam daje? Otóż mając zwykłe radio nie trzeba nawet wymieniać ramek na zaokrąglone - wystarczy podmienić z nowo zakupionego radia panel przedni na stary - działa, sprawdziłem. Pozostaje tylko kwestia wyglądu, ale to tylko kwestia gustu.

Według instrukcji jest pięć modeli systemów audio:
Modele zaokrąglone
Typ 1-A: Radio/DAB + CD/MP3 + AUX + USB/iPod + Bluetooth
Typ 1-B: Radio + CD/MP3 + AUX + USB/iPod + Bluetooth
Modele prostokątne
Typ 2-A: Radio/DAB + CD/MP3 + AUX + USB/iPod + Bluetooth
Typ 2-B: Radio + CD/MP3 + AUX + USB/iPod + Bluetooth
Typ 2-C: Radio + CD/MP3 + AUX

Jak widać typ 1-A od modelu 2-A różni się tylko panelem przednim, ja posiadałem oryginalnie model 2-C a panel przedni pasuje do modelu 1-B...

2. Nie ma sensu programować numeru VIN w pamięci - ja to zrobiłem, żeby przetestować różnice. Nie ma żadnych (co potwierdzał także kolega C77), więc po co tracić kasę na programowanie (chyba, że samemu ma się programator lub trochę wiedzy, żeby podłączyć się pod magistralę I2C radia)... Najprostszym rozwiązaniem jest jej wylutowanie.

3. Rozbudowując radio o nowe opcje poza kwestią ramki, napotkamy kilka problemów:

    - brak mikrofonu montowanego w podsufitce obsługującego zestaw głośnomówiący bluetooth
    - brak przewodu pomiędzy radiem a podsufitką do mikrofonu
    - brak gniazda USB/AUX montowanego w schowku
    - brak przewodu pomiędzy radiem a gniazdami schowka


Problemy te da się rozwiązać kupując: mikrofon z lampą sufitową (kupiłem, dodatkowym problemem jest konieczność docięcia tapicerki podsufitki), gniazdo USB (planuję dorobić ze zwykłego przedłużacza USB) i kompletną instalację elektryczną wnętrza auta (planuję zakup w drugiej połowie lutego - myślę, że będzie tam przewód do mikrofonu i być może do gniazda USB - w mojej oryginalnej instalacji tych przewodów nie ma).

4. Pozostają jeszcze w kwestii marzeń:

    - dodatkowe przyciski na kierownicy do obsługi radia i telefonu (kupno kierownicy, zwijaka i kabli)
    - czujnik temperatury pokazujący temperaturę zewnętrzną na wyświetlaczu radia (kupno czujnika, być może kabli, przeprogramowanie komputera - nie wiem, jeszcze nie zastanawiałem się nad tym tematem)...


Przydałby się kompletny schemat instalacji elektrycznej do radia z T300 - w Internecie można spotkać tylko bardzo ogólne schematy, gdzie nie widać wszystkich elementów systemu...

Na prośbę kolegi C77, w ramach podziękowania zamieszczam fotkę mojej oryginalnej płyty radia.


Powodzenia w modyfikacjach
Radek
 
     
asamer 

Model Samochodu: Aveo T300 HB 86KM
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Lis 2012
Posty: 74
Skąd: Piekary Śląskie
Poziom: 7
HP: 0/130
 0%
MP: 62/62
 100%
EXP: 9/16
 56%
Wysłany: 2016-02-05, 14:36   

radziun napisał/a:
Nie ma sensu programować numeru VIN w pamięci


Rozumiem, że wtedy przy każdym włączeniu radia pokazuje się komunikat "Brak numeru VIN" ?
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do: